Iš Lietuvos aviacijos istorijos
Istoriko Algimanto Liekio knyga – pirmoji tokio pobūdžio mūsų istoriografijoje. Čia pirmą kartą įvairiapusiškai, remiantis archyviniais ir literatūriniais šaltiniais, išnagrinėta Lietuvos karo, o kartu ir civilinės aviacijos raida nepriklausomos Lietuvos metais (1919–1840), jos vaidmuo Lietuvos Nepriklausomybės karuose, pateikta beveik visų lietuvių konstruktorių sukurtų skraidymo aparatų schemos, parodant jų ypatumus, lyginant su kitų valstybių to meto lėktuvais, sklandytuvais. Knygoje ir daug žymiausių Lietuvos aviatorių biografijų, jų nuotraukų. Viso leidinyje apie 500 iliustracijų. Veikale parodoma ir aviacijos įtaka mokslo ir technikos pažangai.
Lietuvos aviacijos muziejaus leidyklos „Plieno sparnai“ leidinys istorinių nuotraukų kalba (visos 471 yra paimtos iš muziejaus fondų) pasakoja apie Lietuvos karo aviacijos techniką, aviatorius bei organizaciją nuo Aviacijos dalies išskyrimo iš Inžinerijos kuopos 1919.03.12 iki Karo aviacijos likvidavimo 1940 m. rudenį.
„Troškimas plieninių paukščių pagalba įveikti erdvę, pažvelgti į gimtuosius laukus iš paukščio skrydžio, nežiūrint aukų ir skaudžių praradimų, jau šimtmetis, kaip užvaldė jaunuolių širdis ir protus. Lietuvos mokslininkai, kariškiai, valstybininkai suvokė aviacijos perspektyvas ir skyrė didžiulį dėmesį jos vystymui. Jei ne Antrasis pasaulinis karas ir pusę amžiaus trukusi okupacija, Lietuva neabejotinai garsėtų savo aviacijos pramone, lakūnais, inžinieriais, radiolokacijos ir kitais specialistais. Vis tik, nežiūrint skaudžių praradimų, mūsų jaunuolių siekis skristi nesumažėjo. Šio leidinio puslapiuose galima pajusti tą didžiulį entuziazmą ir spartą su kuriais buvo kuriama Lietuvos aviacija ir šiandieninės Karinės oro pajėgos.“ Zenonas Vegelevičius (Iš: Gamziukas, Algirdas. Padangės sargyboje. Kaunas: Krašto apsaugos ministerija, 2003. P. 142)
Leidinyje pateikiama glausta istorinė aviacijos Lietuvoje 1919–1940 m. apžvalga. Trumpai pristatoma Karo aviacijos raida nuo Inžinerijos kuopoje buvusio aviacijos būrio iki Karo aviacijos inkorporavimo į Raudonosios armijos 29-ąjį ŠTK. Supažindinama su civilinės aviacijos istorija, jos kūrimosi eiga. Du atskiri skyriai skirti pirmiesiems aviacijos inžinieriams Lietuvoje – vyr. ltn. J. Dobkevičiui ir brig. gen. A.Gustaičiui. Knygos pabaigoje pateikiami glausti abiejų transatlantinių S. Dariaus ir S. Girėno bei F. Vaitkaus skrydžių aprašymai. Leidinį papildo 56 iliustracijos, 5 lėktuvų schemos – brėžiniai, Lietuvoje 1940 m. turėtų lėktuvų lentelė.
„Pakilti į erdvę, pažvelgti į Žemę iš paties valdomo plieno paukščio skrydžio – tokia svajonė vienijo daugelį XX amžiaus jaunuolių. Nebuvo išimtis ir tradiciškai laikomi žemdirbių tauta lietuviai […] Šioje knygoje rasite KOP raidos nuo 1992 metų pradžios iki 2006 metų pabaigos aprašymą bei pasakojimus apie minėtu laikotarpiu KOP karių naudotus uniformos skiriamuosius ženklus, apdovanojimus, KOP orlaivių įsigijimą ir ekspolataciją.“ Artūras Leita (Iš: Gamziukas, Algirdas. Padangių vyčiai. Kaunas: Aušra, 2008. P. 5)
Lietuva iš mažųjų pasaulio valstybių jau seniai išsiskiria dideliu troškimu skraidyti. Nežinia kodėl. Knyga supažindina su Lietuvos aviacijos istorija nuo pirmųjų nedrąsių bandymų konstruoti skraidančius prietaisus iki aviacijos sporto atsiradimo. Lietuvos profesionaliosios aviacijos istorija apima gana platų laikotarpį nuo 1919 m. iki šių dienų. Atsižvelgiant į istorines aplinkybes, bene daugiausia dėmesio skiriama karo aviacijai, taip pat aptariamas civilinės aviacijos atsiradimas.
„Lietuva šiandien nedidelis kraštas, o turi didelę, vertingą aviacijos istoriją. Žemės mat gali turėti daugiau ar mažiau – tarp dviejų jūrų arba prie vienos jūros, – bet viršuj visada begalinis dangus. Šaukianti erdvė! […] Knygoje apie Lietuvos aeroklubą jos autorius Viktoras Ašmenskas pateikia daugiau svarbių žinių, istorinių įdomybių apie aviacijos pradininkus, konstruktorius bei svajotojus Lietuvoje, bet pagrindinė tema čia yra aeroklubo kaip nevyriausybinės organizacijos veikla 1927–1940 m. nepriklausomoje Lietuvos Respublikoje.“ Vytautas Landsbergis (Iš: Ašmenskas, Viktoras. Lietuvos aero klubas 1927–1940 metais. Vilnius: Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija, 2007. P. 5)
Sprendžiant atkurtos Lietuvos Respublikos valstybinius, ekonominius, socialinius, kultūros klausimus, nemaža reikšmė tenka civilinei aviacijai. Pastaraisiais metais išaugus civilinės aviacijos reikšmei, tapus labai svarbia transporto šaka, aktualus tapo jos raidos klausimas. Iki šiol nebuvo parengta mokslinė civilinės aviacijos istorijos apžvalga ir analizė. Šiuo leidiniu tikimasi bent iš dalies užpildyti šią spragą, supažindinti su susikūrusios Lietuvos Respublikos aviacijos laimėjimas, Antrojo pasaulinio karo ir sovietinio laikotarpio padariniais, taip pat su civilinės aviacijos raida nuo jos ištakų iki pirmųjų žingsnių atkūrus Lietuvos Respublikos nepriklausomybę.
Aviacijos istorikas ir lakūnas E. Raubickas išleido knygą skirtą aviacijos garbės ženklo „Plieno sparnai“ kavalieriams. Pirmojoje leidinio dalyje aprašyta plati apdovanojimo sukūrimo ir teikimo istorija 1932–2004 m. Toliau autorius pristato sudarytus apdovanotųjų sąrašus ir 154 kavalierių biografijas, iliustruotas portretinėmis nuotraukomis. Antroji dalis yra skirta Lietuvos karinių oro pajėgų kvalifikacinių bei profesinių ženklų ir apdovanojimų raidai 1993–2004 metais. Leidinio pabaigoje pateikiami net 23 priedai.
„Lietuvos susisiekimo istorijos puslapiai“ – pirmoji istorijos knyga, atspindinti nepriklausomai Lietuvos valstybei svarbią transporto ir ryšių raidą. Gausiai iliustruotas istoriko Laimono Gryvos leidinys supažindina su šalies kelių, geležinkelio, aviacijos, jūrų ir upių transporto bei ryšių istorija, atskleidžia daugybę įdomių faktų nuo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikų iki šių dienų.